dilluns, 15 d’octubre del 2012

COMPARTIR AMB LA WEB 2.0


El Web 2.0 es una actitud y no precisamente una tecnología. La actitud con la que debemos trabajar para desarrollar en Internet. 

Tots som conscients que el món en el que vivim es troba en continu canvi i moviment. Aquest moviment i evolució són encara més presents en el món de les noves tecnologies, i en concret, a Internet. Així doncs, veiem com en aquest món on-line apareixen constantment gran quantitat de novetats la durada de les quals és ben curta, ja que tot passa de moda a una velocitat increïble.

En aquest context neix la web 2.0 com un model evolucionat de l’antiga web 1.0, que ha estat ràpidament desbancada per aquest nou concepte. Però quin és, exactament, el gran canvi que ens ofereix aquest nou tipus de web? Observem com la tradicional web 1.0 era un sistema estàtic en el qual a l’usuari tant sols se li permetia de buscar i llegir una informació penjada a la xarxa per un determinat autor. En la nova web 2.0, però, se li obre un nou univers de possibilitats a l’usuari que navega per la xarxa, oferint-li la capacitat de poder crear altres continguts o informacions i compartir-los. Aquest nou concepte ara permet buscar, crear, compartir i interactuar on-line.

Així doncs, i remetent-nos a les paraules del Dr. Pere Marquès Graells (2007) : “Con el término Web 2.0, subrayamos un cambio de paradigma sobre la concepción de Internet y sus funcionalidades, que ahora abandonan su marcada unidireccionalidad y se orientan más a facilitar la máxima interacción entre los usuarios y el desarrollo de redes sociales (tecnologías sociales) donde puedan expresarse y opinar, buscar y recibir información de interés, colaborar y crear conocimiento (conocimiento social), compartir contenidos.”


Mapa mental de Markus Angermeier que exemplifica la relació de la web 2.0 amb altres conceptes.

Aquesta nova web vingué acompanyada d’un seguit d’aplicacions que, tecnològicament són serveis d’Internet, per la qual cosa no cal tenir instal·lat un software client específic en l’ordinador per a fer-ne ús. Per tant, la plataforma en la qual treballem és la pròpia pàgina web. A més, el que mou Internet és la pròpia informació i la manera com aquesta circula per la xarxa, i tots els elements d’aquesta xarxa es mouen en base a una arquitectura de participació.


La innovació en aquestes aplicacions es basa en el mateix concepte d’interacció, l’objectiu de les quals és permetre a l’usuari compartir senzilla i ràpidament tots els continguts que desitgi.

Aquestes es poden classificar segons la informació que contenen i la manera en que permeten compartir-la:
  • Blogs: es tracta d’espais web personals en els quals els seus autors publiquen cronològicament un seguit de notícies o articles en forma d’entrades o post, en els quals poden adjuntar-hi una gran varietat de recursos i complements com imatges, vídeos o links. A més, els lectors poden escriure i publicar comentaris en el mateix blog en relació als temes dels articles publicats. Servidors: Blogosfera, Blogger.
  • Wikis: són espais web corporatius on un conjunt de persones elaboren i publiquen continguts. Aquests s’organitzen mitjançant una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral. Els continguts ja publicats i a la vista poden ser modificats per qualsevol usuari fàcilment, i per aquest motiu aquest tipus de webs solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors, així com també faciliten la realització de còpies de seguretat. Servidors: Wikipedia.
  • Entorns per a compartir recursos: aquests ens permeten emmagatzemar recursos on-line, així com compartir-los i visualitzar-los quan ens convingui. A continuació destaquem alguns dels més destacats:  
§  Documents: Dropbox, Hotmail, Gmail, Google Docs.
§  Vídeos: Podcast, YouTube.
§  Presentacions: SlideShare.
§  Fotografies: Flickr.
§  Calendaris: Zoho Calendar.
§  Plataformes educatives: ens en proposen unes quantes aquí.
§  Aules virtuals: Moodle.
§  Xarxes socials: Facebook, Myspace, Twitter, Second Life.

I per últim, relacionant aquest tema amb l’educació, destaquem les possibles implicacions educatives que ens proporciona aquesta nova web 2.0, altra cop de la mà del Dr. Pere Marquès Graells (2007): 
Ø Constituye un espacio social horizontal y rico en fuentes de información (red social donde el conocimiento no está cerrado) que supone una alternativa a la jerarquización y unidirecionalidad tradicional de los entornos formativos. Implica nuevos roles para profesores y alumnos orientados al trabajo autónomo y colaborativo, crítico y creativo, la expresión personal, investigar y compartir recursos, crear conocimiento y aprender...

Ø   Sus fuentes de información (aunque no todas fiables) y canales de comunicación facilitan un aprendizaje más autónomo y permiten una mayor participación en las actividades grupales, que suele aumentar el interés y la motivación de los estudiantes.

Ø  Con sus aplicaciones de edición profesores y estudiantes pueden elaborar fácilmente materiales de manera individual o grupal, compartirlos y someternos a los comentarios de los lectores.

Ø Proporciona espacios on-line para el almacenamiento, clasificación y publicación/difusión de contenidos textuales y audiovisuales, a los que luego todos podrán acceder.

Ø  Facilita la realización de nuevas actividades de aprendizaje y de evaluación y la creación de redes de aprendizaje.

Ø  Se desarrollan y mejoran las competencias digitales, desde la búsqueda y selección de información y su proceso para convertirla en conocimiento, hasta su publicación y transmisión por diversos soportes.

Ø  Proporciona entornos para el desarrollo de redes de centros y profesores donde reflexionar sobre los temas educativos, ayudarse y elaborar y compartir recursos. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada