dilluns, 8 d’octubre del 2012

LA TECNOLOGIA EN L'EDUCACIÓ


Explica-m'ho i ho oblidaré, 
ensenya-m'ho i ho recordaré,
 fes-me participar i ho entendré. 
 Francesco Tonucci

Avui en dia sembla ser que és molt normal la presència i ús d'eines tecnòlogiques en l'àmbit de l'educació. En les aules de qualsevol centre educatiu podem trobar ordinadors, sistemes de projecció, pissarres digitals... Una gran varietat de recursos l'utilització dels quals ja s'inclou en el pla docent de qualsevol assignatura. 

Així doncs, podem observar la gran relació que s'estableix entre l'educació i la tecnologia. En aquest àmbit, apareixen les TIC (Tecnologies de l'informació i la comunicació) i les TAC (Tecnologies de l'aprenentatge i el coneixement), com a paraules clau d'ús freqüent. Referint-nos a la relació entre aquestes TIC i l'educació, que és l'àmbit que ens interessa, és interessant la reflexió extreta de la web www.selva.cat :

 "Les TIC han generat i alhora són producte d’una nova manera d’entendre l’aprenentatge i compartir el coneixement. El món de les escoles, dels més petits al més grans, s’adapta progressivament a les TIC i a les noves necessitats de professors i alumnes.
D’una banda, els alumnes formen part ja d’una de les primeres generacions alfabetitzades tecnològicament des de menuts, i d’altra, els professors veuen com el coneixement s’expandeix sense límits a través de noves eines i metodologies basades en les TIC. "
Però què són exactament? I quina diferència hi ha entre elles?

Podem trobar respostes en un article interessant del blog Recursos TIC pel mestr@:

"Ja fa un temps que TIC i TAC comparteixen denominació per anomenar les noves tecnologies i ho sentim a les nostres escoles. La gent pregunta si és TIC o TAC i perquè ara s’anomena d’aquesta manera. No és que ara es diguin de dos maneres diferents, el fet és que encara s’utilitza el terme TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) i es comença a utilitzar el terme TAC (tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement). Però d’on venen aquests dos sigles?

TIC: Segons el que trobem a la viquipèdia (TIC) relatiu a les tecnologies de la informació i la comunicació,”agrupen els elements i les tècniques utilitzades en el tractament i la transmissió de les informacions, principalment d'informàtica, internet i telecomunicacions“. Aquestes tecnologies tenen la finalitat de millorar la vida de la gent dins un entorn. Així doncs les noves tecnologies a l’aula són un recurs que ens faran molt més fàcil la tasca i ens ampliarà les possibilitats de tot el que fem, donat el potencial del que disposen i el fàcil accès a la informació que ens donen.
TAC: Segons el que trobem a la viquipèdia (TAC) les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement es pot entendre com una visió de les TIC des de l’escola. Es tracta de posar les tecnologies al servei d’una millora en els processos d’ensenyament – aprenentatge, d’avaluació i d’organització, que de forma quotidiana es desenvolupen a l’entorn, al centre i a l’aula. L’ús que se’n faci d’aquestes tecnologies i del seu potencial com a agents de canvi metodològic, permetrà discernir i identificar aquelles actuacions més significatives i innovadores des del punt de vista educatiu. Així doncs podem entendre que les Tecnologies de la Informació i la Comunicació són les que guien l’aprenentatge.
Llavors direm que les “antigues” TIC són un mitjà d’aprenentatge cap el coneixement i ja no són un complement com fa uns anys. Ara el podem considerar un element actiu d’aprenentatge i de coneixement. Pel que fa a dir-li TIC o TAC, recursosticmestre considera que són complementaris i per tant poden conviure perfectament, la qual cosa vol dir que nosaltres continuarem dient TIC o TAC segons s’escau. El més important no és com ho anomenem, el més important és quin ús en fem i que els nostres alumnes en treguin el màxim profit possible per dir com hem dit anteriorment que són un element actiu a la vegada que emergeix de manera molt ràpida substituint elements tradicionals de l’aula de sempre. La clau d’un bon funcionament com sempre diem, és una bona predisposició i una bona competència per part del professor. Una bona predisposició amb el temps porta a una bona competència conjuntament amb la gran oferta de cursos del departament en el tractament i ús de les TIC i les TAC."

Així doncs, sembla que l'implantació d'aquests nous recursos és una gran ajuda per al mestre. Aquest, a més, al exercir una professió de caire social cal que dugui a terme un procés d'aprenentatge continu i s'adapti a les noves tècniques d'aprenentatge i docència que vagin apareixent a les aules.




Per últim, afegeixo un vídeo que reflecteix les avantatges de la implantació d'aquests recursos a l'aula, el propòsit del qual és incrementar-ne el seu ús.





“Penso que l’educació no es pot reduir a la tècnica, però que sense ella no es fa educació. No és possible, des del meu punt de vista, començar un nou segle sense acabar aquest. Crec  que l’ús d’ordinadors en el procés d’ensenyamentaprenentatge, en lloc reduir, pot expandir la capacitat crítica i creativa dels nostres nenes i nenes. Depèn de qui els fa servir, a favor de què i, de qui i per a què…” 
                                                                                                                           Paulo Freire 

                                                                                                                    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada