divendres, 12 d’abril del 2013

ÀNALISIS AUDIOVISUAL DE "LES CHORISTES"

Al fer l’anàlisis del llenguatge audiovisual del film destaquem que els elements més destacables a analitzar d’aquest són el so, el muntatge, la il·luminació i les línies de la imatge. A continuació, es descriuran i s’explicarà la seva raó i com aquestes es troben al servei del missatge de la pel·lícula.

Els plans, els angles i els moviments de la càmera
En quant als plans utilitzats destaquem una majoria de plans mitjans (es tendeix a mostrar als personatges del cap a la cintura més o menys) i de primers plans (es remarca molt l’expressió facial d’aquests per mostrar les seves emocions, part molt important de la pel·lícula). D’angles, s’utilitzen sobretot l’angle normal (a l’alçada dels ulls del personatge), el contrapicat (des de baix, per reforçar el valor expressiu d’algunes escenes) i el picat (des de dalt, sobretot per emfatitzar la inferioritat i submissió obligada d’alumnes i del propi Mathieu davant del director).
Per altra banda, en quant als moviments de la càmera, destaquem la presència majoritària de travellings, fosses (sobretot fosses a negre) i encadenats. A més, també hi podem trobar una gran quantitat de zooms. Aquests recursos aconsegueixen donar una aparença lligada i fluida a la història, a més d’un dinamisme suau (sobretot en les escenes en que el cor canta: se succeïxen una sèrie d’imatges seguint el ritme i la melodia de la música).

El so i la música
Destaquem que com en la majoria de les pel·lícules tenen una gran importància els diàlegs entre els personatges, però que a nivell de so, també hi trobem un ús força important de la veu en off. Aquesta està emprada a l’inici i al final de la pel·lícula per a contextualitzar l’espectador ja que hi trobem un narrador que ens explica les coses; així com també en alguns moments de l’acció en els quals és el propi Mathieu qui ens parla dels avenços del cor i dels seus pensaments personals.
Tot i això, el més destacat en aquest àmbit és la famosa banda sonora. Aquesta juga un paper molt important ja que fa de fil conductor de la pel·lícula al mostrar-nos l’evolució dels infants, alhora que també és el contrapunt de l’entorn hostil i amenaçador que rodeja l’internat. Aquesta és una banda sonora original, és a dir, que va ser creada especialment per aquesta pel·lícula.

L’il·luminació
En general la llum que s’utilitza és suau, és a dir, quasi no provoca ombres ni ressalta res en particular al llarg de tot el film. Podem afirmar que s’usa aquest tipus de llum per un motiu molt clar: es pretén que l’espectador es centri en la trama i no en els detalls.
Parlant més a fons sobre aquesta llum, observem com al principi es tracta d’una il·luminació amb unes tonalitats més aviats grises o blaves que reflecteixen l’ambient tens i negatiu de l’internat, però poc a poc a mida que la vida dels infants i d’en Mathieu va canviant, la tonalitat de la llum va agafant tons més càlids que ens indiquen que l’ambient en el que viuen cada vegada és millor i més feliç.

Les línies de la imatge
En les diferents imatges de la pel·lícula, i sobretot en aquelles en les que es mostra l’interior de l’internat, en tots els fons darrere dels personatges hi trobem presents una gran quantitat de línies rectes tant horitzontals com verticals.
Es tracta d’un tipus d’imatges que s’anomenen estàtiques, i destaquem com aquestes línies tant marcades transmeten a l’espectador una sensació de rectitud i formalitat; en el qual les línies verticals tenen un paper molt important ja que transmeten una sensació d’estrenyiment que cohibeix. Tots aquests elements poden ser també una exteriorització del mateix model educatiu establert a l’internat: extremadament quadrat, sever i inflexible.



Per a completar l'anàlisi que s'ha fet, finalment adjunto aquest vídeo creat amb el propi Movie Maker que  exemplifica les explicacions abans descrites sobre l’anàlisi del llenguatge audiovisual de la pel·lícula.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada