diumenge, 17 de febrer del 2013

LA COMPOSICIÓ DE LA IMATGE: LES LÍNIES

L’últim element del llenguatge audiovisual del qual es parlarà es troba dins de la composició de la imatge. Cal destacar que, amb tots els seus elements, el llenguatge audiovisual és un camp d’estudi molt ampli i complex i s’ha de tenir en compte que hi ha encara més elements. Aquí, però, s’ha parlat dels més bàsics per a poder arribar a ser capaç d’analitzar una pel·lícula de manera bàsica però el més acurada possible.

Aquest element són les línies de la imatge. Cal destacar que una imatge està composta per una gran quantitat d’elements: el pla (que correspon a l’escala que es mostra), els angles, el punt de vista (des del qual la imatge és enfocada per la càmera), la llum (la manera amb la qual aquest s’il·lumina) la qual ja hem destacat que es troba estretament relacionada amb el color (dins del qual fem la distinció de càlids o freds i clars o foscos)... Però també podem descompondre una imatge en línies.

Des d’aquesta perspectiva, trobem una altra finalitat de la composició que és l’equilibri de línies, superfícies, volums i espai que envolten el centre d’atenció de la imatge. Aquest equilibri pot ser trencat en alguns moments en els quals interessi mostrar un desequilibri en l’escena per qüestions de dramatisme, expressió o fins i tot simbolisme.

D’aquesta manera, podem distingir entre:
  • Imatges o composicions estàtiques: aquest tipus correspon a les imatges que a l’hora de descompondre-les usarem línies rectes, tant horitzontals com verticals. L’ utilització de línies i plans horitzontals transmetrà a l’espectador una sensació de calma i tranquil·litat, mentre que l’ús de línies verticals transmet una sensació d’estrenyiment que cohibeix.
  • Imatges o composicions dinàmiques: en aquestes, en canvi, la descomposició es durà a terme mitjançant línies corbes o diagonals. D’aquesta manera, les línies obliqües obertes per la part de dalt produeixen exaltació, mentre que les obertes per la part de sota produiran una sensació de depressió.
  •  Per últim, també ens podem trobar una imatge en la qual hi sigui presents ambdós tipus de línies: en aquest cas, la combinació de línies circulars que es creuen amb línies verticals i horitzontals tendeix a endolcir un conjunt.

A més a més, també cal tenir en compte la manera amb la qual es presenten aquestes línies. Aquestes, es poden presentar de manera contínua o amb alguna mena de divisió. Així doncs, la divisió d’una línia recta, d’una superfície o d’un volum en parts iguals produeix una sensació de manca d’interès; en canvi, la divisió d’aquesta línia en parts desiguals atraurà l’atenció i transmetrà una manca de monotonia.




Finalment, s’intenta analitzar les línies de la imatge en aquest divertit anunci de Volkswagen, en el qual un nen es passeja per tota la casa vestit de Darth Vader i intentant utilitzar la seva “força” per a moure o afectar diferents objectes sense tocar-los.

Durant quasi tot l’anunci podem veure que el personatge principal, el petit, es troba dins d’una casa en la qual hi predominen les línies i objectes rectes, i per tant, destaquem com es tracta d’una composició estàtica. Per a descompondre les imatges que se’ns mostren, podem utilitzar les línies rectes tant verticals com horitzontals. Al principi de l’anunci, quan comença la música, veiem com el nen avança per un passadís en el qual es destaquen les línies rectes verticals de la paret, cosa que intenta cohibir i que la imatge del nen imposi. Més tard, quan aquest està intentant moure el gos sense tocar-lo, veiem un fons amb una llar de foc i moltes prestatgeries horitzontals que es troben aproximadament a la mateixa alçada que els mobles rectangulars que també estan formats per línies rectes. Per últim ,destaquem altres exemples com el llit (que se’ns presenta com un element de línies horitzontals quasi a l’alçada del menut) i la cuina, en la qual totes les prestatgeries, marbres i armaris presenten també línies rectes, tant verticals com horitzontals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada